Inbound marketing kan vara ett kraftigt verktyg för att öka företagets omsättning. För de allra flesta är verkligheten så att kunderna inte kommer till företaget. Snarare krävs det aktiva marknadsföringsinsatser för att hitta kunderna, och att man gör det på ett bra sätt för att stärka sitt varumärke och för att signalera förtroende till kunderna.
Marknadsföring där kunder rekommenderar en tjänst till andra kunder är en mycket effektiv form av marknadsföring. Det kostar inget per affär, och det kan i princip vara självgående när ett tillräckligt stort kundunderlag har nåtts och behandlats. Poängen med inbound marketing är att stödja detta fenomen, som är en dröm för många företag att nå. Det handlar om att genuint arbeta med en bra tjänst och marknadsföring som faktiskt skänker ett värde till den som exponeras.
En bra början är att ta fram en detaljerad och genomarbetad strategi. Det här kan givetvis appliceras på många olika sätt. Det är genom en välarbetad strategi som man kan sätta olika mål och ha en grund med hänsyn till vilken arbetsuppgifter kan fördelas, och ett praktiskt schema kan läggas.
Det bra att sätta ett så specifikt mål som möjligt, något ni verkligen kan veta när det har uppnåtts. Abstrakta mål som att ”växa som företag” kan visserligen vara bra, men då bör man också sätta en siffra på när man har växt tillräckligt för att nå målet. Är det ett antal följare på Facebook? Handlar det om omsättning? Vinstmarginal? Antal nya kunder? Det är ni själva som bestämmer målet – se bara till att det gynnar er verksamhet på ett bra sätt. Dela gärna upp det större målet i delmål.
Förslag på konkreta arbetsuppgifter
- Skapa landningssidor. Er landningssida bör vara snygg och konverterande. Hur rimmar den med er strategi för inbound marketing? Här finns det ofta enorm potential för konverteringsoptimering.
- Skapa innehåll som skänker mervärde. Guider, informationsgrafik, nyheter kan vara typer av innehåll som bäddar för att ni når era mål som tagits fram tidigare. Tänk på att anpassa metod och tonalitet efter målgrupp. Hela modellen som den här typen av marknadsföring innebär, är beroende av bra content.
- Se över era sociala medier. Hur ska ni arbeta med sociala medier? Vilka plattformar ska ingå som en väsentlig del av arbetet? Är era konton optimerade?